Sunday 30 September 2012

RPH wuduk


2.0       RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN (RPH)
Mata Pelajaran         : Pendidikan Islam
Kelas                          : 1 Cerdas
Tarikh                         : 24 September 2012
Masa                          : 9.15–9.45 pagi
Bilangan murid          : 25 orang
Bidang                       : Ibadah
Tajuk                          : Berwudhuk

PENGETAHUAN SEDIA ADA:
1     Sebahagian murid telah mengetahui apa itu wudhuk.
2     Sesetengah murid pernah berwudhuk.
3     Sesetengah murid telah mempelajari lafaz niat wudhuk.

STANDARD KANDUNGAN:
3.3       Menyatakan pengertian wudhuk.

STANDARD PEMBELAJARAN:
3.3.1   menyatakan pengertian wudhuk
3.3.3   membaca lafaz niat wudhuk serta ertinya
3.3.4   menyebut rukun-rukun wudhuk mengikut urutan

KEMAHIRAN BERFIKIR:
1     Murid mampu mengaitkan wudhuk dengan bersuci daripada hadas kecil.
2     Murid boleh berwudhuk dengan betul mengikut urutan.

PENYERAPAN:
Teknologi–penggunaan video, tayangan slide beranimasi, bahan bantu mengajar 3D

PENERAPAN NILAI:
1     Berdisiplin dan tertib dalam melakukan sesuatu perkara.
2     Sentiasa memastikan diri dalam keadaan bersih.
3     Mengamalkan cara berwudhuk yang betul dalam kehidupan.

BAHAN BANTU MENGAJAR (BBM):
1     Komputer Riba                                 3   Papan Gulung
2     LCD                                                    4   ABM Objek 3D “Kolah Mini”

STRATEGI PENGAJARAN DAN PMBELAJARAN:
Langkah/
Masa
Isi Pelajaran
Aktiviti Pengajaran dan Pembelajaran
Catatan/
Alat
Pendahuluan
(2 minit)
Bacaan doa:
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم
اللهم افتح علينا حكمتك وانشر علينا من خزئن رحمتك يا ارحم الرحمين
أشهد أن لا اله الا الله و أشهد أن محمدا رسول الله

1     Guru meminta murid yang bertugas untuk membaca doa.
2     Murid-murid lain bersama guru mengikuti bacaan doa yang dibimbing oleh murid tersebut, sambil mengaminkannya.

Set Induksi
(3 minit)
Objek 2D/3D:
Kolah Mini
Mangaitkan set induksi dengan pembelajaran.
1    Guru mempemerkan bahan 3D di hadapan kelas kepada murid.
2    Guru bersoal jawab dengan murid tentang bahan 3D yang dipamerkan.
3   Guru mengaitkan jawapan murid dengan tajuk pelajaran
Bahan 3D
Langkah 1
(5 minit)
Tayangan slide.
Pengertian wudhuk:
Wudhuk ialah membasuh anggota tertentu dengan menggunakan air mutlak


1     Guru mempamerkan slide yang mengandungi pengertian wudhuk menggunakan LCD.
2     Guru membaca pengertian wudhuk dan meminta murid mengikut secara kelas.
3     Guru menjelaskan pengertian sebenar wudhuk kepada murid-murid.
Komputer riba, LCD
Langkah 2
(5 minit)

  • Lafaz niat wudhuk serta niatnya  
" نويت رفع الحديث الأصغر لله تعالى"
“Sahaja aku mengangkat hadas kecil kerana Allah taala.”


1     Guru memaparkan lafaz niat wudhuk dengan menggunakan papan gulung di hadapan kelas.
2     Guru membaca lafaz niat serta maksudnya kepada murid-murid
3     Guru meminta murid membaca bacaan wakil murid
4     Latih tubi menyebut lafaz niat serta maksudnya.
5     Guru memilih secara rawak beberapa orang murid untuk ditasmik
Papan gulung
Langkah 3
(10 minit)

Rukun wudhuk
·         Berniat
·         membasuh muka
·         membasuh pergelangan tangan hingga ke siku
·         menyapu sedikit air di kepala
·         membasuh kedua-dua belah kaki hingga ke buku lali
·         tertib
1     Guru memaparkan video cara-cara berwudhuk melalui LCD kepada murid-murid
2     Guru meminta murid untuk menonton video dengan teliti
3     Guru membuat penerangan secara terperinci berkenaan rukun wudhuk
Video P&P
Penutup
(5 minit)

  1. Pengertian wudhuk
  2. Lafaz niat serta maksudnya
  3. Rukun wudhuk

1     Guru membuat rumusan pembelajaran.
2     Murid diminta mengulangkaji semula apa yang dipelajari.



No comments:

Post a Comment