2.0 RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN (RPH)
Mata Pelajaran :
Pendidikan Islam
Kelas :
1 Cerdas
Tarikh :
24 September 2012
Masa :
9.15–9.45 pagi
Bilangan murid :
25 orang
Bidang :
Ibadah
Tajuk :
Berwudhuk
PENGETAHUAN SEDIA ADA:
1 Sebahagian murid telah mengetahui apa itu wudhuk.
2 Sesetengah murid pernah berwudhuk.
3 Sesetengah murid telah mempelajari lafaz niat wudhuk.
STANDARD KANDUNGAN:
3.3 Menyatakan pengertian wudhuk.
STANDARD PEMBELAJARAN:
3.3.1 menyatakan
pengertian wudhuk
3.3.3 membaca
lafaz niat wudhuk serta ertinya
3.3.4 menyebut
rukun-rukun wudhuk mengikut urutan
KEMAHIRAN BERFIKIR:
1 Murid mampu mengaitkan wudhuk dengan bersuci daripada hadas kecil.
2 Murid boleh berwudhuk dengan betul mengikut urutan.
PENYERAPAN:
Teknologi–penggunaan
video, tayangan slide beranimasi, bahan bantu mengajar 3D
PENERAPAN NILAI:
1 Berdisiplin dan tertib dalam melakukan sesuatu perkara.
2 Sentiasa memastikan diri dalam keadaan bersih.
3 Mengamalkan cara berwudhuk yang betul dalam kehidupan.
BAHAN BANTU MENGAJAR (BBM):
1 Komputer Riba 3 Papan Gulung
2 LCD 4 ABM Objek 3D “Kolah Mini”
STRATEGI PENGAJARAN DAN PMBELAJARAN:
Langkah/
Masa
|
Isi Pelajaran
|
Aktiviti Pengajaran dan Pembelajaran
|
Catatan/
Alat
|
Pendahuluan
(2
minit)
|
Bacaan doa:
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم
اللهم افتح علينا حكمتك وانشر علينا من خزئن رحمتك يا ارحم الرحمين
أشهد أن لا اله الا
الله و أشهد أن محمدا رسول الله
|
1 Guru meminta murid yang bertugas untuk membaca doa.
2 Murid-murid lain bersama guru mengikuti bacaan doa yang dibimbing oleh
murid tersebut, sambil mengaminkannya.
|
|
Set Induksi
(3
minit)
|
Objek 2D/3D:
“Kolah
Mini”
Mangaitkan set induksi
dengan pembelajaran.
|
1 Guru mempemerkan bahan 3D di hadapan
kelas kepada murid.
2 Guru bersoal jawab dengan murid tentang bahan
3D yang dipamerkan.
3 Guru mengaitkan jawapan murid dengan tajuk
pelajaran
|
Bahan 3D
|
Langkah 1
(5
minit)
|
Tayangan slide.
Pengertian wudhuk:
Wudhuk
ialah membasuh anggota tertentu dengan menggunakan air mutlak
|
1 Guru mempamerkan slide yang mengandungi pengertian wudhuk menggunakan LCD.
2 Guru membaca pengertian wudhuk dan meminta murid mengikut secara kelas.
3 Guru menjelaskan pengertian sebenar wudhuk kepada murid-murid.
|
Komputer riba, LCD
|
Langkah 2
(5
minit)
|
" نويت رفع الحديث الأصغر لله تعالى"
“Sahaja
aku mengangkat hadas kecil kerana Allah taala.”
|
1 Guru memaparkan lafaz niat wudhuk dengan menggunakan papan gulung di
hadapan kelas.
2 Guru membaca lafaz niat serta maksudnya kepada murid-murid
3 Guru meminta murid membaca bacaan wakil murid
4 Latih tubi menyebut lafaz niat serta maksudnya.
5 Guru memilih secara rawak beberapa orang murid untuk ditasmik
|
Papan gulung
|
Langkah 3
(10 minit)
|
Rukun wudhuk
·
Berniat
·
membasuh muka
·
membasuh pergelangan
tangan hingga ke siku
·
menyapu sedikit air di
kepala
·
membasuh kedua-dua
belah kaki hingga ke buku lali
·
tertib
|
1 Guru memaparkan video cara-cara berwudhuk melalui LCD kepada murid-murid
2 Guru meminta murid untuk menonton video dengan teliti
3 Guru membuat penerangan secara terperinci berkenaan rukun wudhuk
|
Video P&P
|
Penutup
(5
minit)
|
|
1 Guru membuat rumusan pembelajaran.
2 Murid diminta mengulangkaji semula apa yang dipelajari.
|
No comments:
Post a Comment